Brak przygotowania - przygotowanie do porażki
Jak wdrożyć system CRM, aby uniknąć niemiłych niespodzianek? Czego należy się spodziewać, a na co zwrócić uwagę?
Zacznijmy od przygotowania się do wdrożenia CRM na wstępie ustalając osobę odpowiedzialną za wdrożenie systemu CRM w naszym przedsiębiorstwie tzw. Menedżera Projektu CRM.
Do obowiązków tej osoby powinno należeć zarządzanie projektem wdrożenia CRM, w tym m.in.::
- Przygotowanie dokumentu analizy przedwdrożeniowej (szczegóły opisuję poniżej)
- Reprezentowanie przedsiębiorstwa przed potencjalnymi dostawcami
- Raportowanie postępu prac zarządowi
Menedżer projektu CRM od ogółu do szczegółu powinien opisać biznes pod kątem wdrożenia CRM. Poniżej podaję kilka elementów, które powinny zawierać się w dokumencie analizy przedwdrożeniowej CRM:
- Cel wdrożenia CRM
- Oczekiwania zarządu
- Oczekiwania użytkowników
- Procesy biznesowe, które powinien wspierać CRM
- lista procesów np.: proces przedsprzedaży, proces obsługi serwisowej (helpdesk)
- szczegółowy opis każdego procesu
- osoby odpowiedzialnie za proces
- osoby uczestniczące w procesie
- Użytkownicy CRM
- Czas wdrożenia czyli kiedy chcemy wdrożyć CRM
- Dostępny budżet (na podstawie wstępnej analizy dostępnych rozwiązań)
Przygotowanie dokumentu analizy przedwdrożeniowej oraz zarządzanie projektem wdrożeniowych można zlecić wyspecjalizowanym firmom doradczym zajmującym się tematyką CRM.
Z gotowym do pracy Menedżerem i szczegółowo opisanym biznesem możemy „wyruszyć” na poszukiwanie potencjalnych dostawców rozwiązań CRM. Polecam Internet jako źródło informacji, a w szczególności:
wyszukiwarkę www.google.pl przy użyciu hasła CRM
oraz portale branżowe:
Z dostępnych rozwiązań wybierzmy kilka, następnie podczas prezentacji wykonywanych przez dostawców, wybierzmy 2-3, którymi jesteśmy zainteresowani. Im też przekażmy dokument analizy przedwdrożeniowej. Będzie pomocny przy konstruowaniu oferty.
Oferta powinna zawierać:
- Opis systemu w odniesieniu do naszego biznesu
- Koszt licencji na oprogramowania
- Koszt instalacji, konfiguracji, szkolenia
- Koszt uaktualnień
- Ewentualne koszty utrzymania systemu
- Harmonogram wdrożenia
- Opis gwarancji
- Wymagania techniczne
- Wzór umowy
Przy wdrożeniach dużych systemów oprócz kosztów opisanych powyżej w pkt. 2 dostawca może doliczyć również koszty prac analitycznych w tym analizy potrzeb i przygotowania projektu wdrożenia.
Na podstawie oferty oraz dokumentu analizy przedwdrożeniowej wybierzmy dostawcę rozwiązania. Pamiętajmy jednak, że do momentu podpisania umowy warto negocjować z min. 2 dostawcami. Umożliwi nam to lepsze porównywanie warunków, a może również uzyskanie lepszej ceny rozwiązania.