Wykorzystanie Sztucznej Inteligencji w CRM
Współczesne systemy CRM (Customer Relationship Management) odgrywają kluczową rolę w skutecznym zarządzaniu relacjami z klientami dla firm różnych branż. Jednak z biegiem czasu technologia CRM stale ewoluuje, wprowadzając innowacyjne rozwiązania, które mogą rewolucjonizować sposób, w jaki przedsiębiorstwa nawiązują i utrzymują relacje z klientami.
Jak zaawansowane algorytmy AI mogą pomóc w personalizacji komunikacji z klientami, automatyzacji procesów obsługi klienta, prognozowaniu zachowań klientów, oraz optymalizacji działań marketingowych i sprzedażowych.
Według raportu SugarCRM CRM Impact Report 2022 , najczęściej stosowanymi przypadkami użycia sztucznej inteligencji są:
- Zautomatyzowane e-maile
Dzięki zaawansowanym algorytmom AI, automatyczne wiadomości emailowe mogą być bardziej personalizowane, odpowiednio ukierunkowane i dostarczane w odpowiednim czasie, co może znacznie poprawić efektywność działań marketingowych i komunikację z klientami. - Inteligencja konta
Znana również jako Account Intelligence lub Account-Based Intelligence, odnosi się do zastosowania sztucznej inteligencji (AI) w celu zdobycia lepszego zrozumienia i wiedzy na temat klientów biznesowych (kont). Pozwala firmom na bardziej precyzyjne i personalizowane podejście do budowania relacji z klientem, wykorzystując analizę danych: demograficznych, historie transakcji, zachowania zakupowe, preferencje i interakcje. AI może pomóc w tworzeniu spersonalizowanych ofert, promocji i rekomendacji produktów lub usług dla konkretnych klientów biznesowych. - Sztuczna inteligencja do konwersacji.Znana jako chatboty AI, to jeden z najbardziej widocznych i popularnych zastosowań sztucznej inteligencji w dzisiejszym świecie cyfrowym. Chatboty AI to programy komputerowe, które zostały zaprojektowane do interakcji z ludźmi w sposób przypominający rozmowę między ludźmi. Automatyzują proces obsługi klienta odpowiadając na najczęściej zadawane pytania, dostarczając podstawowe wsparcie techniczne, zbierają leady lub bawią opowiadając dowcipy.
- Konwersja leadów jest ważnym aspektem strategii marketingowych wielu firm. Oznacza przekształcenie potencjalnych klientów (leadów) w rzeczywistych klientów, którzy dokonują zakupu lub wykonują pożądaną akcję. AI może analizować dane dotyczące leadów, takie jak zachowania na stronie internetowej, aktywność w mediach społecznościowych czy preferencje zakupowe. Na tej podstawie AI może dokonywać segmentacji, aby lepiej zrozumieć potrzeby i dostarczać potencjalnym klientom spersonalizowane oferty.
- Prognoza wygrania szans sprzedaży Dzięki wykorzystaniu AI do prognozowania zamknięcia możliwości sprzedażowych, firmy mogą skupić swoje wysiłki na najbardziej obiecujących możliwościach, zoptymalizować proces sprzedażowy, zwiększyć skuteczność działań sprzedażowych oraz osiągnąć lepsze wyniki w obszarze sprzedaży.
W Polsce istnieje kilka dostawców CRM, którzy deklarują wykorzystywanie technologii AI w swoich rozwiązaniach.
Pamiętaj, że sytuacja na rynku technologicznym jest dynamiczna, a nowe rozwiązania i technologie mogą być wdrażane przez firmy w miarę postępu technologicznego. Dlatego warto śledzić aktualności i zapytać bezpośrednio dostawców, aby dowiedzieć się, które polskie CRM aktualnie wykorzystują technologie AI.