Ataki i kradzież danych z systemów CRM
Z pewnością każdy z Was słyszał o sytuacjach kiedy w znanych firmach dochodzi do kradzieży danych przez hakerów. Ataki ransomware stanowią coraz większe zagrożenie dla firm i organizacji.
Może się wydawać że małych i średnich firm to nie dotyczy. Jest to błędne myślenie - hakerzy działają masowo i nie analizują statusu swoich ofiar. Wiele firm nie przyznaje się do tego, że padła ofiarą ataku i kradzieży danych. Nie podejmuje żadnych kroków, aby powiadomić osoby których dane zostały skradzione o niebezpieczeństwie. Taka postawa może zakończyć się wysoką karą oraz złą reputacją wśród klientów.
Warto przemyśleć jak wyglądają procedury bezpieczeństwa w naszej firmie i czy bierzemy pod uwagę, że do naszego CRM-a, który jest skarbnicą danych osobowych również mogą wkraść się hakerzy. Ukraść dane lub zakodować je tak, że nasza firma nie będzie w stanie pracować przez wiele tygodni zanim odbuduje brakujące dane.
- Czym jest ransomware?
- Jak przestępcy dostają się do systemów.
- Skutki ataków ransomware:
- Jak chronić się przed atakami ransomware?
Ransomware to złośliwe oprogramowanie, które blokuje dostęp do danych lub systemów komputerowych. Przestępcy żądają okupu w zamian za odszyfrowanie danych.
Techniki są różne i stale uaktualniane przez hakerów . Do zainfekowania systemu może dojść sprawą oszukanych wiadomości udających korespondencję z banku, sklepu internetowego czy firmy usługowej. Również luki bezpieczeństwa w stosowanym oprogramowaniu, które nie jest aktualizowane mogą być wykorzystane do włamania.
Infekcja ransomware zazwyczaj prowadzi do zaszyfrowania danych, takich jak pliki, foldery, bazy danych czy całe twarde dyski. Hakerzy kontaktują się z ofiarą aby wymusić okup.
Pozyskane dane osobowe mogą wykorzystywać do dalszych ataków i wyłudzeń pieniędzy.
Regularne aktualizuj oprogramowanie, stosuj oprogramowanie antywirusowe i firewall.Stosuj weryfikację dwuetapową podczas logowania do systemu CRM. Upewnij się u producenta czy system jest zbudowany w bezpiecznej i aktualizowanej technologii, czy posiada technologiczne zabezpieczenia.
Twórz kopie zapasowe danych kluczowych w Twojej organizacji (systemów CRM, serwerów z danymi, komputerów kluczowych pracowników).
Dbaj globalnie o cyberbezpieczeństwo w firmie. Zapoznaj pracowników obowiązkowo z procedurami bezpieczeństwa, rób szkolenia aktualizujące.