Co to jest CRM?
Czym jest CRM? Czym się charakteryzuje? Jakie są jego funkcje i w jaki sposób wspiera prowadzenie biznesu?
CRM to skrót od angielskiego słowa Customer Relationship Management oznaczającego biznesową strategię budowania relacji z Klientem na etapie przedsprzedażowym (PreSales), sprzedażowym (Sales) oraz posprzedażowym (Service).
Typowe procesy biznesowe, które wspierane są przez strategie CRM w przedsiębiorstwach to:
Definiowanie Klienta:
- preferencje klientów
- segmentacja klientów
Sprzedaż
- Zarządzanie bazą produktów (ceny, konfiguracje)
- Zapis możliwości sprzedaży
- Zarządzanie pracą zespołów sprzedażowych
- Zapytania i zamówienia
- Telemarketing
Obsługa posprzedażowa
- zapis zapytań posprzedażowych
- zapis i monitoring gwarancji, kontraktów, napraw
- helpdesk
- inwentaryzacja zainstalowanych u Klienta produktów (numery seryjne, etc)
Działania marketingowe
- Kampanie (emailingi, mailingi)
- Zarządzanie projektami marketingowymi
Strategie CRM wspierające procesy w przedsiębiorstwach mogą być bardzo ściśle ustrukturyzowane i udokumentowane. Dotyczy to zwłaszcza firm posiadających wdrożony system ISO. Mogą również funkcjonować w przedsiębiorstwach strategie CRM, które są intuicyjne, a równie dobrze się sprawdzają.
Dobrze, aby przedsiębiorstwo dostosowało formę strategii CRM do swojej wielkości i kultury pracy, a przede wszystkich zdecydowało się na jej wdrożenie, gdyż w długiej perspektywie może wykorzystać ją jako czynnik przewagi konkurencyjnej.
Obecnie wdrożona strategia CRM z reguły wspierana jest przez aplikacje klasy CRM. Stąd też częściej definiuje się CRM jako aplikację wspierającą zarządzanie relacjami z Klientem, niż tylko strategię biznesową.